Din cuprins:

- Informatii despre cursurile de formare
- Studii si cercetari
- Opinii ale beneficiarilor
- Oportunitati de finantare

Newsletter retea PREOCUP

Str. Gabriel Bethlen, Nr. 5, Alba Iulia, Judetul Alba

Motto: "Daca lumea ar fi un loc perfect, ar furniza pentru toata lumea caldura, conditii optime de locuit, hrana adecvata, slujbe provocatoare, servicii de sanatate de cea mai buna calitate, dragoste si ingrijire din partea familiei si prietenilor; atunci ea ar fi un loc cu un minimum de stres, criminalitate si suferinta iar oamenii ar gasi cu totii vietile lor satisfacatoare si implinite. Dar cum acest lucru nu se intampla, asistenta sociala exista pentru a servi indivizii, grupurile, institutiile si comunitatile in confruntarea lor cu imperfectiunea lumii!" Moralles

 

EDITORIAL

Obiectivele retelei

Prof. univ. dr. ing. Moise Ioan Achim

 

Reteaua parteneriala are ca misiune crearea unui parteneriat durabil intre furnizorii de servicii sociale si de ocupare in vederea cresterii gradului de ocupare a grupurilor vulnerabile. In acest sens s-au reunit in cadrul proiectului POSDRU "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii" furnizori de servicii sociale si de ocupare din doua regiuni ale Romaniei: Centru si de Nord-Vest.

Un fapt evident in beneficiul retelei este, pe langa participarea larga, numeroasa a celor care activeaza in domeniul social, implicarea tuturor directiilor de asistenta social si protectie a copiilor din cele 12 judete ale celor 2 regiuni.

Reteaua a avut pana in prezent mai multe activitati care si-au dovedit viabilitatea: 2 seminarii (unul pentru semnarea acordului de parteneriat si celalalt de comunicare si

discutare a unor studii si cercetari in domeniul ocuparii grupurilor vulnerabile), un forum pe site-ul proiectului, o retea de comunicare prin e-mail si telefon, anchete periodice referitoare la nevoile de formare si iata acum un nou instrument, prezentul newsletter.

Evolutia societatii romanesti este astazi tot mai clar corelata cu nevoia de reforma in sectorul social insemnand in special cresterea echitatii in cadrul sistemului de asistenta sociala, activarea beneficiarilor de servicii si prestatii sociale, dezvoltarea interconectivitatii in domeniul actorilor sociali furnizori de servicii sociale, etc. Ratiunea parteneriatului PREOCUP este de a propune actiuni concrete, punctuale prin care sa fie sustinute schimbarile pozitive: de la cursuri de formare pentru angajati si grupuri vulnerabile pana la studii si cercetari care sa permita imbunatatirea activitatii organizationale in domeniul social.


CURSURILE DE FORMARE ALE PROIECTULUI POSDRU

Strategii antidiscriminatorii si drepturile omului; Notiuni fundamentale TIC; Planificare strategica; Tehnici de comunicare eficienta; Comunicare si relatii publice on-line; Informatica aplicata in economia sociala; Evaluarea si supervizarea serviciilor sociale; Diagnoza problemelor sociale; Managementul serviciilor publice; Management financiar; Manager de Proiect; Rolul asistentului si lucratorului social in cadrul serviciilor furnizate de administratia publica locala; Inspector Resurse Umane; Asistenta sociala in protectia persoanelor cu dizabilitati; Politici sociale privind protectia familiei si copilului.

 
 

De ce un curs de Planificare strategica?
Lect. univ. dr. Calina Ana Butiu

 

Intotdeauna incep un curs prin argumentarea utilitatii lui. Pentru aceasta, pornesc, de regula, cu argumente rationale iar daca interesul este greu de trezit, o butada sau o mica povestioara cu talc poate fi salvatoare.

Din folclorul trainingurilor la care am participat, la randul meu in calitate de cursant, extrag repede una pe care am auzit-o de la un trainer olandez (reproducerea este aproximativa, ca-n folclor).

Se spune ca ar exista un trib care vaneaza maimute punand orez intr-o oala cu gatul ingust, pe care o ingroapa pe jumatate. Maimuta vede bunatatea si isi poate strecura mana inauntru, cu palma desfacuta dar nu mai poate scoate pumnul in care tine orezul. Si decat sa renunte la el mai bine ramane cu mana blocata in oala, pana cand vine vanatorul si o casapeste.

De aici tragem urmatoarea concluzie: tentatia de a actiona pentru nevoi imediate, in lipsa unei viziuni si misiuni, si a unor obiective, intr-o lume a concurentei si competitivitatii, te face victima aproape sigura.

Desigur ca nu toti cursantii participanti la cursul de Planificare strategica din perioada septembrie - decembrie 2011, cu durata de 30 ore1 au rezonat la parabola maimutei cu mana in orez. Unii s-au distrat de prostia maimutei, altii au meditat cateva clipe dupa care au cazut in rutina cursurilor de instruire - iau notite, pun intrebari cuminti, executa sarcini, dau feedback cand se cere - dar stiu ca sunt cativa care au inteles talcul

povestii. Acestia sunt liderii autentici daca lumea noastra va fi una a competitivitatii. Daca va fi o altfel de lume, tot ei vor stii cum sa ramana lideri, daca doresc.

Incerc sa nu cad in capcana maimutei sustinand ideea ca doar mediul privat poate cultiva lidership-ul (sectorul public exclude oarecum competitia). Dar imi pun intrebarea: ce fel de lideri vrem sa avem? Dintre aceia care primesc directive "de sus" si le pun in aplicare (adica, tot ce trebuie sa faca este sa bage mana in oala cu orez, daca dau din intamplare peste ea) sau dintre aceia care formuleaza directive si se gandesc la modalitati de aplicare pentru ceea ce ei insisi au decis (adica, atunci cand dau de oala cu orez, pot sa vada variantele de solutionare a unei eventuale probleme care poate sa apara la extragerea capturii)?

Si mai cred ca nu toti suntem gata dintotdeauna sa evitam capcanele. Invatam din experienta, din carti sau de la altii, care fac din asta o meserie. Este poate una din cele mai controversate meserii acum, cand nu accesul la informatie este o problema ci felul in care aceasta este oferita.

1 Cursul a fost derulat in cadrul proiectului "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii", POSDRU/96/6.2/S/49743 si a fost finalizat printr-un cerificat de absolvire care atesta urmatoarele competente specifice: Formularea viziunii, misiunii si valorilor; Realizarea analizei de situatie; Identificarea problemelor strategice; Formularea strategiei.

 

Drepturile omului si strategii antidiscriminatorii
Lect. univ. dr. Laura Cetean-Voiculescu

 

Drepturile omului reprezinta o tema de dezbateri permanente, situandu-se in permanenta in atentia teoreticienilor si practicienilor dreptului, dar avand conotatii multiple si cu domeniile adiacente, cum sunt sociologia sau asistenta sociala.

Disciplina drepturile omului si strategii antidiscriminatorii vine in intampinarea cursantilor in realizarea acestui scop si are ca principale izvoare Conventia Europeana a Drepturilor Omului si Constitutia Romaniei, alaturi de alte legi speciale care reglementeaza, printre altele, aspecte legate de drepturile omului, in general, sau de drepturile anumitor categorii de persoane.

Structura cursului cuprinde un capitol referitor la Conventia Europeana a Drepturilor Omului, un altul referitor la drepturile fundamentale consfintite de Constitutia Romaniei si al treilea referitor la drepturile fundamentale ale minorilor, reglementate de Legea nr. 272/2004 cu privire la protectia si promovarea drepturilor copilului.

Au fost analizate, in egala masura, in cuprinsul fiecarui capitol in parte, aspecte legate de discriminari in

exercitarea sau recunoasterea acestor drepturi precum si unele strategii antidiscriminatorii.

Cele doisprezece drepturi ale omului prevazute de Conventia Europeana a Drepturilor Omului (dreptul la viata, interzicerea torturii si a tratamentelor inumane si degradante, interzicerea sclaviei si muncii fortate, dreptul la libertate si la siguranta, dreptul la un proces echitabil, nici o pedeapsa fara lege, dreptul la respectarea vietii private si de familie, libertatea de gandire, de constiinta si de religie, libertatea de exprimare, libertatea de intrunire si de asociere, dreptul la casatorie, dreptul la un recurs efectiv), inspirata din Declaratia Universala a Drepturilor Omului formeaza principalul cadru juridic in domeniul analizat, fiind inserate, partial si in Constitutia Romaniei, care reglementeaza distinct drepturile si indatoririle fundamentale, principiile care guverneaza exercitarea drepturilor constitutionale si unele aspecte legate de institutia Avocatului Poporului.

Legea cu privire la protectia si promovarea drepturilor copilului reglementeaza principalele drepturi ale minorilor, atat cele cu caracter personal (nepatrimonial), cat si cele patrimoniale.

 

Prezentarea proiectului "Stop abuzului si violentei !"
Valentin Fracea, Dir. Gen. Adj. DGASPC Alba

 

Proiectul "STOP ABUZULUI SI VIOLENĊ˘EI" este infiintat in urma unui parteneriat intre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Consiliul Judetean Alba prin Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Alba, finantat prin Programul de Interes National 2 - "Interventie in situatii de violenta in familie" in perioada Decembrie 2011- August 2012.

In urma infiintarii, prin intermediul acestui proiect, a liniei telefonice gratuite pentru semnalarea cazurilor de violenta in familie, compartimentul Telefonul Copilului existent in prezent ca structura in cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Alba, isi va extinde aria de acordare a serviciilor si se va numi Compartimentul Telefonul Copilului si Telefonul Victimelor Violentei in Familie.

In perioada implementarii proiectului, specialistii selectati in cadrul compartimentului Telefonul Copilului si Telefonul Victimelor Violentei in Familie, desfasoara activitati de informare, evaluare a riscului imediat, asistarea si consilierea telefonica si interventia propriu-zisa la domiciliul clientului.

Specialistii din cadrul compartimentului, furnizeaza informatii adecvate nevoilor clientilor, ii indruma catre serviciile corespunzatoare si ii reorienteaza catre alte servicii de specialitate atunci cand problema semnalata depaseste competentele compartimentului. Pe parcursul consilierii telefonice, specialistii utilizeaza metode si tehnici de consiliere menite sa indrume clientul spre depasirea momentului de criza si sa revina la parametrii

normali de functionare.

De asemenea, specialistul din cadrul compartimentului are obligatia de a respecta anonimatul si confidentialitatea convorbirilor telefonice.

In situatia in care specialistul din cadrul compartimentului considera ca este pusa in pericol siguranta si securitatea potentialului beneficiar, se constituie echipa mobila care se va deplasa la adresa furnizata de apelant si va realiza evaluarea situatiei semnalate.

In cazul in care se constata ca timpul de deplasare e echipei mobile depaseste durata de o ora, iar informatiile cu privire la caz indica un pericol iminent pentru viata beneficiarului, persoana care a preluat apelul telefonic contacteaza reprezentantii autoritatilor locale (primarie, politie), pentru a evalua cat mai repede cazul (situatii prevazute si asumate si in cadrul protocoalelor de colaborare). Reprezentantul din cadrul compartimentului mentine legatura cu profesionistii mentionati anterior pentru luarea unei decizii in conformitate cu situatia concreta evaluata initial de catre acestia. In situatia in care copilul trebuie luat urgent din mediul sau, se stabileste masura de plasament in regim de urgenta, conform prevederilor legale in vigoare.

In cadrul acestui proiect a avut loc un simpozion cu tema STOP ABUZULUI SI VIOLENĊ˘EI, unde specialisti din diverse institutii publice din judetul Alba au prezentat lucrari pe tema violentei, lucrari care ulterior au fost publicate intr-un manual de bune practici.

 

Diagnoza problemelor sociale
Prof. univ. dr. Mihai Pascaru

 

Nu numai corpul uman ci si "corpul" social sufera de numeroase boli, mai cunoscute sub numele de probleme sociale. Si daca in cazul corpului uman, un bun diagnostic este un pas esential spre un bun tratament, lucrurile se intampla la fel si in cazul "corpului" social. Sau cel putin asa trebuie sa se intample. In acest caz se foloseste mai frecvent termenul de diagnoza. Cuvantul diagnoza provine din cuvantul grecesc diagignosko (eu deosebesc, discern) la randul sau cu originea in gignosco (eu stiu). In medicina diagnoza (diagnosticul, in limbaj curent) se refera la asocierea simptomelor unui pacient cu analizele medicale pentru definirea clara a unei boli. Dupa unii specialisti diagnoza poate fi definita ca proces de identificare si analiza, efectuat de catre actorii implicati, a cauzelor determinante dar si a oportunitatilor sau impedimentelor realizarii planurilor de actiune, vizand nu numai rezultatul unui proces ci si procesul in sine. Accentul cade atat pe identificarea cat si pe intelegerea realitatii problemelor sociale.

In multe proiecte de interventie sociala, identificarea unei probleme sociale se face in baza simtului comun sau a unor informatii disparate luate din experiente anterioare sau proiecte similare. Mai rar, din pacate, se invoca necesitatea cercetarii stiintifice centrate nu numai spre identificarea unei probleme sociale ci si spre masurarea ei in sens extensiv (cat de grava este problema) si in sens intensiv (cat de profunde sunt radacinile si efectele ei). Este ca si cum un medic ar identifica o dereglare metabolica grava, dar nu ar mai fi interesat de cauzele ei si nici de impactul asupra organismului uman ca sistem.

Plecand de la aceste premise, cursul de Diagnoza problemelor sociale a fost structurat pe o serie de teme importante precum: perspectivele teoretice de definire a problemelor sociale; distinctia dintre problemele

personale, problemele practice si cele sociale; diagnoza, diagnostic si analiza SWOT; diagnoza participativa a problemelor sociale; diagnoza, interventie si evaluare.

Pare sa fie in toate cele implicate mai sus o incarcatura teoretica deosebita, greu de asimilat de catre cursantii practicieni si putin utila demersurilor lor practice. Aceasta aparenta a fost spulberata pe parcursul activitatilor prin participarea deosebita a cursantilor la dezbateri. Si metodologia didactica a fost adecvata, fiind proiectate mai multe filme tematice, incitante prin problematica si realismul lor. Materialul didactic astfel conceput s-a dorit un liant fertil intre dimensiunea teoretico-metodologica a diagnozei problemelor sociale si experienta in domeniu a cursantilor practicieni. Daca practicienii cursanti mi-au oferit numeroase exemple de bune si rele practici in diagnoza problemelor sociale, spre final au fost, la schimb, mai convinsi de necesitatea unui fundament teoretic adecvat pentru proiectarea si realizarea unei diagnoze.

Reiau aici si pentru alti benficiari ai proiectului problema definirii saraciei ca problema sociala. S-au identificat in acest caz si pozitii care sustin ca saracia este utila sistemului social, prin urmare definirea ei ca problema ar fi incorecta. Cei care sustin o asemenea teza apartin perspectivei functionaliste de abordare. Si pozitia lor nu este decat una dintre pozitii, identificabila din pacate la nivel de promovare/ nepromovare a unor politici sociale adevate la noi.

Nu in ultimul rand, cursul nostru a scos in evidenta virtutile dimensiunii participative a diagnozei problemelor sociale. Fara participare este ca si cum un medic ar stabili un diagnostic in absenta pacientului. Sper sa fi format cursantilor niste convingeri mai ferme si la acest capitol.

 

Parteneriatul public- privat in serviciile sociale
George Lupea, asistent social DGASPC Alba

 

Parteneriatul public privat introduce o noua paradigma in asigurarea bunastarii sociale si este un mijloc pentru atingerea unor scopuri multiple: economisirile in cheltuielile publice, imbunatatirea calitatii serviciilor publice, eficientizarea operatiunilor organelor administratiei publice si sporirea sanselor de eficacitate a politicilor alese si implementate.

Asistenta sociala, ca parte esentiala a protectiei sociale, reprezinta un mod operativ de punere in aplicare a programelor de protectie sociala pentru categoriile mentionate mai sus. Ea asigura astfel, prin serviciile sale specializate, atenuarea partiala a inegalitatii existente.

Asistenta sociala, prin natura sa, reprezinta un sistem de servicii sociale prestate de autoritatile publice centrale si locale, ONG-uri si organizatii internationale donatoare. Orice sistem de asistenta trebuie sa fie ajustat la posibilitatile economiei statului propunand sa utilizeze sursele disponibile foarte eficient si odata cu aparitia noilor surse financiare sa dezvolte si noi programe.

Parteneriatele public private in domeniul social vor contribui la realizarea functiilor pe care le indeplineste asistenta sociala in societatea moderna si care se refera la (Zamfir C, Zamfir E., 1997):

- identificarea segmentului populatiei ce face obiectul

activitatilor de asistenta sociala;

- diagnoza problemelor socio-umane cu care persoanele vulnerabile sau grupurile cu risc crescut se pot confrunta;

- identificarea diferitelor surse de finantare a acestor programe de sprijin;

- dezvoltarea unor servicii indreptate catre prevenirea unor situatii defavorizante.

Astfel, parteneriatul public privat in domeniul social se va incadra intr-o formula logica in sistemul asistentei sociale si va reflecta obiectivele de baza ale acestuia.

a) prevenirea sau reducerea dependentei sociale si atenuarea consecintelor acesteia;

b) mentinerea unui nivel decent de viata al persoanei sau familiei;

c) acordarea unui sprijin suplimentar, temporar sau permanent, prin prestatii si servicii sociale (Zamfir E., coord, 1995).

Serviciile de asistenta sociala intervin in doua tipuri distincte de situatii: in situatiile de urgenta, care combina, in acest caz, resurse financiare de urgenta cu resurse institutionale si umane specializate, precum si in situatii de dificultate cronica, dublate de deficitul de capacitati proprii de depasire a dificultatilor (Pop L. M., 2002).

 

Cine are nevoie de un curs de tehnici de comunicare eficienta?
Lect. univ. dr. Rodica Stanea

 

Mi-am pus aceasta intrebare inainte de a concepe cursul Tehnici de comunicare eficienta oferit in cadrul proiectului "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii", POSDRU/96/6.2/S/49743. Am avut mai multe variante de raspuns, dar nu prea mult entuziasm pentru ideea ca in 18 ore de curs voi reusi sa schimb efectiv ceva din capacitatea viitorilor beneficiari de a comunica eficient in situatiile specifice de viata profesionala si nu numai.

Stiu cu multa exactitate cat de grele sunt conditiile in care muncesc furnizorii de servicii sociale la noi, cat de precare sunt datele materiale ale domeniului si cate bariere de comunicare se ridica in acest domeniu. Cand am demarat cursul cu prima grupa de subiecti am incercat emotii aproape similare debutului meu la catedra. Intuiam ca asteapta de la mine chei miraculoase care sa le asigure succesul in rezolvarea unor probleme acute. Prima mea grija a fost sa imi asigur cursantii ca eu nu le detin, si ca, daca acestea exista, atunci se afla chiar la ei. Pe unii poate i-am dezamagit dar altii au reusit sa se autoantreneze si au descoperit pe parcurs ca aveam dreptate. Aplicatiile continute in curs au imbracat forme foarte variate datorita experientei pe care fiecare subiect antrenat o detinea in momentul de start.

Constientizarea in cadrul acestor exercitii a stilului propriu de comunicare si a limitelor sale ca si a calitatilor nevalorificate cred ca a fost un plus pentru toti participantii, inclusiv pentru mine.

Deruland cursul Tehnici de comunicare eficienta cu mai multe grupe din localitati diferite si de niveluri de scolaritate diferite, astazi sunt in masura sa afirm ca intrebarea mea initiala are un raspuns pe care l-am primit chiar de la cursanti: de acest curs au nevoie peste 95% dintre oameni. Cine? Toti aceea care reusesc sa constientizeze ca exista un real deficit de comunicare in societatea noastra. Toti cei dispusi sa accepte ca a vorbi nu inseamna a comunica, ca de regula vorbim mult si comunicam putin, ca ne formam social deprinderea de a verbaliza si folosi toate sistemele de limbaj pentru a face fata unor conveniente sociale si foarte putin pentru a ne impartasi universul de gandire si traire si de a intra intr-o comuniune de actiune cu ceilalti semeni.

Daca in acest moment ar fi utila o concluzie privitoare la necesitatea acestui curs, ea ar fi aceea ca problema comunicarii sociale in toate formele ei ar trebui sa ne preocupe mai staruitor daca vrem sa sporim calitatea vietii noastre sociale si sa invatam efectiv dialogul chiar si atunci cand tentatia dictatului autoritar pare mai atragatoare.

 

Propunere de proiect pentru membrii retelei PREOCUP
Ing. Prof. Ciresica Ileana

 

Managementul de caz in servicii sociale


- Formarea continua a personalului din cadrul directiilor judetene de protectie sociala, din institutiile de protectie sociala a copilului si din alte institutii si ONG-uri implicate in protectia sociala a copilului -
(Schita de proiect)


Implementarea managementului de caz ca modalitate activa de gestionare a unui ansamblu de masuri de servicii sociale a fost relativ de curand demarata in Romania. Un pachet larg de interventii reprezinta contextul necesar destinat unui grup tinta bine definit pentru o contributie de o maniera mai pregnanta ca in anii precedenti la modernizarea sistemului de servicii sociale adresate grupurilor dezavantajate.

Proiectul isi propune sa ofere oportunitati de formare pentru personalul de specialitate din cadrul directiilor judetene de protectie sociala si de la nivelul institutiilor furnizoare de servicii sociale si / sau organizatiilor non-guvernamentale direct implicate in derularea unor masuri de protectie sociala specifice.

Personalul de specialitate va participa la formari

gratuite prin care se va familiariza cu o serie de metode si tehnici de lucru actualmente folosite in managementul de caz si cu modalitatile concrete de utilizare a acestora.


Durata: 24 luni


Proiectul este gandit in doua etape:

Etapa 1 - Elaborarea manualelor de formare a personalului de specialitate din cadrul directiilor judetene de protectie sociala si de la nivelul institutiilor furnizoare de servicii sociale si / sau organizatiilor non-guvernamentale direct implicate in derularea unor masuri de protectie sociala specifice, participante la proiect.

Etapa 2 - Desfasurarea de cursuri de formare profesionala pentru urmatoarele categorii de personal:

- personal de coordonare din directiile judetene de protectie sociala, inspectorate scolare, personal de conducere si coordonare din ONG-uri, directii de sanatate si agentii de forta de munca.

- educatori, educatori specializati, cadre didactice

- specialisti - psihologi, logopezi, terapeuti, pedagogi sociali.

 

Seminariile proiectului

 

Pana in prezent au fost realizate 2 seminarii cu participarea membrilor retelei parteneriale, in iunie 2011, la Alba Iulia si in decembrie 2011 la Albac, judetul Alba. Bucurandu-se de o prezenta numeroasa (peste 50 de persoane la fiecare seminar) ele au avut un calendar precis, dat de obiectivele proiectului, dar au constituit in acelasi timp un amplu cadru de dezbatere si intercunoastere intre membrii retelei. S-a sublinitat atat in cadru formal, cat si informal nevoia de a continua activitatea retelei si dupa inchiderea proiectului. Acordul intre membrii retelei constituie instrumentul acestui deziderat, dar comunicarea intre membrii retelei

parteneriale este instituita pe variate cai, de la comunicarea prin intermediului platformei electronice (www.incluziunesociala.ro), pana la comunicare directa. Newsletterul de fata se doreste o forma de intensificare a comunicarii retelei, atat in interiorul ei, cat si in afara.

Urmatorul seminar al retelei parteneriale va avea loc in acest an, in luna noiembrie si va cuprinde pe langa deja consacrata parte de comunicare a ultimelor studii si cercetari ale grupului de lucru si o evaluare la zi a retelei parteneriale si a starii proiectului.


(L.M.)

 

Despre comunicare in cadrul proiectului

 

Comunicarea a devenit in foarte multe organizatii contemporane o tema cotidiana de dezbatere. Adesea ea este acuzata pentru variate disfunctionalitati si uneori este laudata pentru succesul unor actiuni.

Daca pana prin anii 2000 comunicarea era centrata mai mult pe calitatea si cantitatea informatiei vehiculate, astazi foarte multe organizatii si in Romania se ocupa de substratul interpersonal al comunicarii.

Fara o retea sociala bine pusa la punct chiar si o informatie foarte necesara si utila membrilor unui grup sau comunitati poate sa nu fie receptata corespunzator, sa fie blocata, neglijata si chiar respinsa fatis.

Prin urmare in cadrul proiectului ne-am preocupat de a avea si un suport interuman al comunicarii pe doua paliere: al comunicarii eficiente intre membrii echipei de implementare si intre beneficiarii din proiect si implementatori.

In privinta comunicarii intre membrii echipei de proiect, trebuie spus ca s-au implementat proceduri clare, fara echivoc, care au consacrat un spirit critic, dar si eficient al proiectarii, realizarii si controlului activitatilor desfasurate (ele trec rapid prin mai multe filtre, sunt analizate din varii perspective, iar in sedintele saptamanale sunt confruntate pozitiile finale si se iau deciziile).

Comunicarea externa a proiectului s-a preocupat de crearea atat a substratului interuman, dar si a unor mecanisme de comunicare si informare, transparente, rapide si atractive in masura posibilitatilor. S-au derulat activitati de grup (conferinte, seminarii, intalniri ale grupurilor specializate), dar s-au dezvoltat si implementat instrumente de comunicare specifice.

Site-ul proiectului www.incluziunesociala.ro a fost proiectat ca o platforma de comunicare avand: meniuri dedicate activitatilor din proiect si produselor acestora, sectiuni referitoare la anunturile curente si cele din trecut, dar si un forum al retelei parteneriale cu numeroase sectiuni. Comunicarea de pe site a devenit apoi intercorelata cu cea directa, prin e-mail, orice postare de pe site fiind transmisa imediat celor care s-au inregistrat in cadrul forumului retelei parteneriale. In viitor, in masura in care exista cerere vom incerca sa transmitem si continuturi de pe site, nu numai pe computer, dar si spre mobil sau alte platforme.

Tot in linia cresterii eficientei comunicarii a fost proiectat acest newsletter al retelei parteneriale care va fi transmis si in forma electronica directa (prin e-mail in format html).

(L. M si I.J)

 

Grupul de lucru pentru Studii si Cercetari

 

Grupul de lucru functioneaza in cadrul proiectului ca o structura profesionala (formata din specialisti in cercetare, dar si in variate domenii sociale care ar avea un cuvant de spus in transferarea rezultatelor acestor studii in practica ocuparii grupurilor vulnerabile) care a sustint atat identificarea nevoilor de formare ale angajatilor serviciilor sociale, cat si derularea de studii la un inalt nivel calitativ referitoare la ocuparea grupurilor vullnerabile formate din femei recent intrate in somaj si femei de etnie roma.

La incepul anului 2012, activitatea grupului de lucru a fost reorganizata in asa fel incat s-a format o structura stiintifica de supervizare, numita Comitet stiintific al grupului de lucru, formata din specialisti de marca ai

domeniului social care vor coordona finalizarea publicatiilor stiintifice ale proiectului, precum si cercetarile din cursul anului 2012.

In decursul anului 2013, Grupul de lucru se va concentra, pe langa suportul acordat cursurilor de formare si evolutiei retelei parteneriale, pe finalizarea unei publicatii stiintifice dedicate ocuparii grupurilor vulnerabile. In cadrul volumului realizat sunt asteptati sa publice numerosi cercetatori din tara si strainatate, dar si practicieni din cadrul serviciilor sociale, care sa aduca un plus de aplicabilitate si utilitate lucrarii.


(L.M.)

 

Starea la zi a cursurilor de fomare

 

Cursurile de formare se deruleaza pentru doua grupuri tinta:

  • Un grup tinta format din 250 de persoane dintre personalul furnizorilor de servicii sociale (personal al organizatiilor societatii civile, functionari ai administratiei publice locale, personal al agentiilor publice/private care furnizeaza servicii sociale si de ocupare grupurilor vulnerabile, etc.), format din:
    • - Personal al organizatiilor societatii civile: 50 persoane
    • - Angajati ai administratiei publice locale: 100 persoane
    • - Personal al agentiilor publice/private care furnizeaza servicii sociale si de ocupare grupurilor vulnerabile: 100 persoane
  • Un grup tinta format din 50 femei de etnie roma si femei recent intrate in somaj

Pana in prezent s-au incheiat 3 serii de formare: 2 la

Alba Iulia si una la Sibiu. O alta serie de formare este in curs de desfasurare la Cluj-Napoca fiind implementata de catre partenerul solicitantului in proiect, Asociatia Inceptus Romania. De asemenea in luna august va incepe la Bistrita o serie de formare pentru personalul furnizorilor de servicii sociale. La toate grupele de formare cererile au fost mai mari decat oferta si in unele situatii, in fata numarului mare de solicitari s-au dublat grupele de formare (cazul de la Sibiu).

Cursurile de formare au fost proiectate intotdeauna dupa o evaluare riguroasa, prin chestionare, a nevoilor de formare.

In momentul de fata debuteaza selectia la cursurile de formare dedicate grupului tinta format din femei de etnie roma si femei recent intrate in somaj. Si aici cererea prognozata este ridicata. Ca un fapt care trebuie subliniat este ca acest grup tinta, in urma evaluarii nevoilor sale, va beneficia, in timpul derularii cursurilor, de hrana zilnica.


(L.M.)

 

Opinii ale beneficiarilor

 

M. R.:

"Cursul de Inspector Resurse Umane mi-a oferit sansa de a cunoaste mai bine pe langa legislatie si SEAP (Sistemul electronic de achizitii publice) si unele solutii concrete implementate deja la nivel de institutii publice si care pot fi transferate si in proiectele organizatiei noastre."

C.S.:

"Apreciez efortul organizatoric pentru seminar (Seminarul retelei parteneriale de la Albac, decembrie 2011, n.n.) si sper ca numeroasele probleme ale

furnizorilor de servicii sociale semnalate aici nu vor ramane numai pe hartie."


F.V.:

"Cercetarile din acest proiect ne-au oferit mai multe solutii de imbunatatire a muncii din serviciile noastre si pe de alta parte cred ca a apropiat si pe cercetatori de problemele cu care se confrunta zi de zi serviciile sociale in efortul lor de a oferi nu numai asistenta, ci si consiliere in vederea ocuparii grupurilor vulnerabile."

 

Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Titlul proiectului: "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii"

Editori: Universitatea "1 Decembrie 1918" Alba Iulia

Data publicarii: 01.08.2012


Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei