Din cuprins:

- Despre retea

- Rezultatele proiectului la doi ani de la debut

- Perfectionarea specialistilor din domeniul social

- Cursul de management financiar

- Cursul privind locul si rolul asistentului social

- Descentralizarea serviciilor sociale

- Proiecte in domeniul asistentei sociale

- Opinii ale beneficiarilor din grupul tinta femei recent intrate in somaj si femei de etnie roma

- Rezultate ale cercetarilor din 2012

Newsletter retea PREOCUP

Str. Gabriel Bethlen, Nr. 5, Alba Iulia, Judetul Alba

Motto: "Educatia este abilitatea de a asculta aproape orice lucru, fara sa-ti pierzi rabdarea sau increderea in tine” ( Robert Frost).

 
Despre retea Ababi Olimpia - Dir. gen. adj. DGASPC Bistrita Nasaud
 

In cele trei sesiuni de formare am invatat ca o atitudine nepotrivita este singurul handicap al unei persoane, care poate fi depasit cu rabdare si deschidere.

Suntem ceea ce vrem sa fim, chiar daca nu realizam asta.

Tehnici de comunicare eficienta, management financiar si rolul asistentului social in cadrul serviciilor furnizate de administratia locala, cursurile de formare la care angajatii DGASPC Bistrita Nasaud au

participat au cuprins o sfera a notiunilor dobandite, ce a necesitat remodelare, rearanjare si slefuire. Am invatat sa comunicam, sa evaluam eforturile financiare si sa redescoperim din nou tainele asistentei sociale.

Reteaua parteneriala a reusit sa implice participarea unui numar mare al celor care activeaza in domeniul social, sa colaboreze, sa comunice, toate acestea in beneficiul celor care au nevoie de serviciile sociale.

 

Rezultatele proiectului la doi ani de la debut

Ing. Ciresica Ileana
Responsabil Monitorizare

 

In perioada 02.12.2011 - 31.12.2012, implementarea proiectului "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii" a decurs conform planificarii obtinandu-se urmatoarele rezultate:


I. STUDII ŞI CERCETARI

  • Au fost realizate 2 seminarii la care au participat 107 persoane de la 21 de organizatii din 9 judete din regiunea Centru si regiunea de Nord-Vest.
  • Au fost finalizate si postate pe site-ul proiectului studiile calitative:
    - Butiu Calina: "Determinanti ai ocuparii grupurilor vulnerabile din perspectiva furnizorilor de servicii sociale”;
    - Stanea Rodica: "Problematica ocuparii la femeile recent intrate in somaj si la femeile de etnie roma”;

- Millea Vlad: "Perceptii ale angajatorilor vizand pregatirea profesionala si sansele de ocupare a unui loc de munca pentru grupurile vulnerabile precum si practicile efective ale firmelor referitoare la angajarea acestor grupuri”;

- Corman Sorina: "Oportunitati de ocupare pentru diversele grupuri vulnerabile pe piata muncii din Romania”;

- Preotesi Mihnea: "Practicile profesionale ale furnizorilor de servicii sociale si de ocupare la nivel de instrumente de monitorizare, management de caz, informare, evaluare si consiliere in vederea ocuparii grupurilor vulnerabile”.


II. ACTIVITATI DE FORMARE

  • 272 cursanti selectati
 
 

Rezultatele proiectului la doi ani de la debut
- continuare -

Ing. Ciresica Ileana
Responsabil Monitorizare

 
  • 505 ore de curs derulate;
  • 281 suporturi de curs tiparite si distribuite cursantilor;
  • 4 cursuri acreditate:
    - Diagnoza problemelor sociale;
    - Informatica aplicata in economia sociala;
    - Evaluarea si supervizarea serviciilor sociale;
    - Inspector resurse umane.
  • 1 dosar de acreditare a Universitatii ca furnizor de formare profesionala la Colegiul National al Asistentilor Sociali din Romania;
  • 6 serii de cursuri finalizate;
  • 2 serii de curs in derulare;
  • 216 cursanti certificati si 618 certificate de formare distribuite.

III. REŢEAUA PARTENERIALA "PREOCUP"

  • A fost incheiat un Acord de parteneriat cu 28 de actori relevanti pentru domeniul furnizarii de servicii sociale si de ocupare din regiunile de dezvoltare Centru si Nord Vest.
  • In data de 03.06.2011 la Hotelul Parc din Alba Iulia s-a derulat seminarul "Aspecte ale facilitarii accesului la educatie si formare a grupurilor vulnerabile", cu 63 participanti din toate cele 12 judete ale celor doua regiuni de dezvoltare. A fost constituita reteaua parteneriala PREOCUP.
  • 50 de Newsletter-uri au fost distribuite membrilor retelei parteneriale PREOCUP si altor furnizori de servicii sociale si de ocupare.

IV. PROMOVAREA PROIECTULUI

  • A fost constituit un site al proiectului, cu un grup de email si un forum pentru reteaua de comunicare.
  • Pentru promovarea proiectului au fost realizate:
    - doua activitati de lansare: marti 21 decembrie 2010, la sediul Universitatii "1 Decembrie 1918"

Alba Iulia in Sala Senatului si miercuri 26 ianuarie 2011, la Cluj Napoca (68 de participanti total);
- 3 anunturi privind proiectul in ziarele Monitorul de Alba, de Cluj si de Targu Mures;
- 4 comunicate de presa in ziarul Alba 24 si in ziarul Unirea;
- 3 anunturi pe alte site-uri: www.anunturi-online.ro, www.bazaronline.ro, www.catalogong.net;
- 2350 de fluturasi de promovare;
- 220 mape de promovare distribuite participantilor la seminarii;
- 5 Bannere Rulabile;
- 3 aparitii la postul local Alba TV, difuzate in datele de 23, (reluare 25, 26) si 29, (reluare 2 si 3 iulie) si respectiv in data de 21 decembrie 2011.


V. ACHIZIŢII FEDR


Prin proiect au fost achizitionate mobilier si echipamente IT destinate derularii activitatilor proiectului:

  • Pentru 2 sali de curs s-au achizitionat 50 calculatoare desktop cu soft licentiat, mobilier, 2 videoproiectoare, 2 table inteligente si 2 table albe metalice.
  • Pentru asigurarea conditiilor de desfasurare a activitatilor din proiect care necesita deplasarea in locatii exterioare universitatii s-au achizitionat 7 laptopuri, 2 tablete grafice (Ipad) si 4 videoproiectoare.
  • Pentru realizarea activitatilor de studii si cercetari din proiect s-au achizitionat 10 calculatoare desktop si soft licentiat specific in domeniul asistentei sociale si sociologiei.
  • Pentru realizarea operatiilor de copiere si tiparire a documentelor de proiect si a materialelor didactice s-au achizitionat echipamente multifunctionale.
 

Perfectionarea specialistilor din sistemul de protectie sociala
Valentin Fracea - Dir. gen. adj. DGASPC Alba

 

Perfectionarea angajatilor din sistemul de protectie sociala este una dintre marile probleme ale momentului.

Reforma din sistemul de protectie sociala putem spune ca se imparte in doua mari etape:

  • Prima etapa este aceea de pregatire a infrastructurii, crearea unei variate palete de servicii sociale care sa acopere toate nevoile persoanelor vulnerabile. Aceasta etapa este in mare masura realizata.
  • A doua etapa este aceea care asigura personal de specialitate pentru aceste servicii, personal care sa furnizeze servicii profesioniste beneficiarilor. Aceasta etapa este in curs de derulare insa realitatile financiare fac aceasta munca foarte anevoioasa.

Datorita proiectului implementat de Universitatea "1 Decembrie 1918 Alba Iulia, "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii” specialistii din sistemul de protectie sociala din regiunile Centru si de

Nord-Vest au beneficiat de perfectionare in ultimii 2 ani. In cadrul acestui proiect Universitatea "1 Decembrie 1918” Alba Iulia a fost acreditata, de catre Colegiul National al Asistentilor Sociali din Romania, ca furnizor de servicii de formare profesionala. Urmare a acestui demers Universitatea "1 Decembrie 1918” Alba Iulia a reusit sa obtina acordarea de credite profesionale pentru un numar de 3 cursuri de perfectionare:

  • Evaluarea si supervizarea serviciilor sociale
  • Diagnoza problemelor sociale
  • Informatica aplicata in economia sociala

Aceste cursuri, pe langa perfectionare, ofera absolventilor, cu titlu gratuit, creditele profesionale necesare mentinerii lor in corpul specialistilor in furnizarea de servicii sociale.

Speram ca acest proiect sa fie urmat si de alte verigi care, imbinate, sa asigure finalitatea reformei in domeniul social si garantia oferirii unor servicii la standardele calitative cerute de legislatia in vigoare.

 

De ce un curs de Management financiar
Conf. univ. dr. Dan Danuletiu

 

Contextul economic actual a condus la accentuarea diferitelor probleme sociale, cum ar fi cele legate de saracie sau excluziune sociala, ceea ce genereaza necesitatea unei interventii ample din partea autoritatilor publice sau organizatiilor non-guvernamentale cu competente in domeniul social.

Pentru derularea corespunzatoare a proiectelor de interventie sociala este necesar sa se asigure atragerea cat mai multor fonduri, sa se realizeze o planificare judicioasa a acestora, iar cheltuirea lor sa conduca la atingerea obiectivelor.

Destinat lucratorilor din domeniul asistentei sociale, cursul de "Management financiar” a fost conceput din perspectiva managementului proiectului, urmarind sa asigure cunoasterea, intelegerea si folosirea adecvata de catre persoanele implicate in domeniul asistentei sociale a conceptelor fundamentale specifice managementului financiar al proiectelor aplicate domeniul asistarii persoanelor dezavantajate, sa dezvolte capacitatea de a

analiza si interpreta datele financiare ale proiectului, chiar de a construi bugetul si fluxul de numerar ale unor proiecte de interventie sociala cu un grad de complexitate mai redus.

In cadrul cursului, pornind de la explicarea conceptelor economice si financiare specifice, prin intermediul unor exemple bazate pe proiecte din domeniul asistentei sociale, s-a reusit realizarea unor cursuri interactive, cu dezbaterea diferitelor probleme ce pot aparea in procesul planificarii sau executiei financiare, dar si cu identificarea unor potentiale solutii pentru aceste cazuri.

Participantii au constientizat legatura stransa care exista intre obiectivele si activitatile proiectului, pe de o parte, si bugetul si fluxul de numerar ale acestuia, pe de alta parte, reusind sa realizeze corelarea acestora, dar si sa analizeze, in cazul unor cazuri concrete, modalitatile de evaluare a costurilor proiectului sau a indicatorilor de analiza economico-financiara necesari pentru fundamentarea si analiza proiectului.

 

Locul si rolul asistentului social in administratia publica locala
Lect. univ. dr. Angela Bara

 

Asistentul social indeplineste o misiune sociala care are la baza valorile si principiile fundamentale ale profesiei: justitia sociala, demnitatea si unicitatea persoanei, integritatea persoanei, autodeterminarea, confidentialitatea, importanta relatiilor interumane, furnizarea serviciilor cu competenta si in beneficiul clientilor. Exercitarea libera a profesiei si independenta profesionala confera asistentului social dreptul de a actiona si a lua decizii in beneficiul clientilor sai si deplina raspundere a acestora.

Cursul a dorit sa identifice din multitudinea rolurilor asistentului social acelea care sunt specifice asistentului social din cadrul serviciilor administratiei publice locale. Acestui curs i-au fost alocate un numar de 18 ore pentru prezentarea principiilor de baza dupa care functioneaza administratia publica locala, insa accentul s-a pus pe identificarea rolurilor si exemplificarea lor in cadrul serviciilor administratiei publice locale.

Rolurile se refera la acele activitati pe care ceilalti/societatea se asteapta sa le realizezi, in virtutea apartenentei la un grup/categorie, in cazul nostru, datorita

profesiei de asistent social sau functiei de referent social. Alaturi de asteptarile celorlalti se afla "fisa postului”, respectiv indatoririle de serviciu, care contine rolurile "teoretice” de jucat.

Rolul este un comportament asteptat din partea unei persoane. In sens general, rolurile oamenilor cuprind universul asteptarilor proprii fata de propriile comportamente, precum si asteptarile celorlalti fata de respectivele comportamente. Rolurile in interventia sau in asistenta sociala se refera la comportamentele prin care atat clientul cat si asistentul social se asteapta ca profesionistul sa ajute la realizarea obiectivelor specificate in contract.

Asistentul social este persoana care prin natura atributiilor si demnitatilor cu care a fost investita se constituie ca cel mai indreptatit factor de informare a persoanelor sau grupurilor aflate in situatii de potential risc sau recunoscut social. Tot el este cel care poate consilia solicitarea tipurilor de ajutoare acordabile in functie de tipul necesitatilor constatate.

 

Descentralizarea serviciilor sociale
Marcela Pop - Dir. gen. DGASPC Satu Mare

 

Proiectul cu titlul "Sprijinirea descentralizarii serviciilor sociale prin formarea personalului din cadrul administratiei publice locale din judetul Satu Mare” - finantat prin Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative (PODCA) , Axa Prioritara 2 "Imbunatatirea calitatii si eficientei furnizarii serviciilor publice cu accentul pus pe procesul de descentralizare”, DMI 2.1 "Sprijin pentru procesul de descentralizare sectoriala a serviciilor”, Operatiunea Optimizarea structurilor pentru noile servicii descentralizate / deconcentrate din cele trei sectoare prioritare, s-a desfasurat in perioada August 2010- August 2011.

Proiectul a avut ca obiectiv general cresterea capacitatii autoritatilor administratiei publice locale din judetul Satu Mare in dezvoltarea serviciilor sociale descentralizate de la nivel judetean. Grupul tinta al proiectului a fost reprezentat de 320 persoane implicate in activitatea de asistenta sociala si in procesul de descentralizare din structurile unitatilor administrativ teritoriale din judetul Satu Mare.

In vederea realizarii obiectivului principal au fost desfasurate urmatoarele activitati: a fost elaborat un studiu amplu la nivelul judetului Satu Mare privind descentralizarea serviciilor sociale la nivel comunitar, intitulat "Diagnostic social al judetului Satu Mare”.

Studiul a avut ca punct de pornire situatia prezentata din statistica DGASPC Satu Mare si s-a focalizat pe aspecte calitative in analiza politicilor sociale la nivel judetean si a conditiilor si factorilor de succes necesari unei descentralizari eficiente. Totodata au fost surprinse nevoile si prioritatile fiecarei comunitati precum si posibilitatile reale de descentralizare si preluare a responsabilitatilor si a modului cum acestea pot fi imbunatatite. De asemenea au fost potentate modalitatile si porcedurile de colaborare intre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Satu Mare si autoritatile locale in ceea ce priveste procesul de descentralizare.

S-a realizat o strategie judeteana de descentralizare a serviciilor sociale la nivelul comunitatii locale prin implicarea activa a comunitatiilor locale pornind de la elaborarea si fundamentarea strategiei, in baza studiului realizat, intitulata "Strategia de descentralizare a serviciilor sociale la nivelul comunitatilor locale in judetul Satu Mare pentru perioada 2011-2013”.

Au fost organizate trei seminarii cu factorii de decizie de la nivel comunitar in vederea constientizarii autoritatilor locale in privinta responsabilitatilor ce le revin in procesul de descentralizare a serviciilor sociale si in nevoia de implicare activa in dezvoltarea de noi servicii la nivel comunitar.

Au fost organizate cursuri in domeniul managementului proiectului si in domeniul asistentei sociale in vederea formarii de specialisti din cadrul administratiei publice locale din judetul Satu Mare in atragerea de fonduri pentru dezvoltarea de servcii sociale la nivel comunitar.

Acest proiect, prin rezultatele sale, contribuie la cresterea nemijlocita a capacitatii autoritatilor publice locale in descentralizarea responsabilitatilor si actiunilor in domeniul asistentei sociale deoarece: studiul si strategia judeteana reprezinta documente viabile in privinta implementarii la nivel local de catre autoritati si functionarii acestora a procesului de descentralizare a sectorului asistenta sociala de la nivel judetean la nivel comunitar; seminariile cu actori politici si sociali implicati in procesul de descentralizare vor imbunatati procedurile de cooperare intre autoritatile judetene si autoritatile locale; autoritatile administratiei publice locale – orase, municipii, commune au in acest moment personal pregatit si cu competentele necesare pentru a prelua responsabilitatile ce le revin conform legislatiei in vigoare de la nivel judetean, de asemenea vor avea capacitatea necesara in a dezvolta pe viitor servicii sociale; se asigura dezvoltarea durabila a entitatilor ca urmare a investitiilor in capitalul uman.

 

Extindere si dotare Centru de reabilitare neuropsihiatrica Brancovenesti
Caliman Crina - Inspector de specialitate DGASPC Mures

 

Finantat prin: Programul Operational Regional 2007 - 2013
Axa prioritara: 3. "Imbunatatirea infrastructurii sociale”
Domeniul major de interventie: 3.2 "Reabilitarea/ modernizarea/dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale"
Nr. contract: 650/16.03.2010
Durata de implementare: 17 luni (17.03.2010 – 16.08.2011)
Valoare contract: 3.539.273,23 lei din care
Contributia CJ Mures: 79.511,30 lei (2% din valoarea cheltuielilor eligibile la care se adauga cheltuielile neeligibile).

Scopul proiectului l-a reprezentat reforma sistemului de asistenta sociala a persoanelor cu handicap din judetul Mures, in conformitate cu dezideratele prevazute de cadrul legislativ din domeniu prin care s-a urmarit crearea unui sistem unitar si comprehensiv de servicii sociale, capabil sa asigure accesul in mod egal la serviciile sociale, sa contribuie la cresterea calitatii vietii si la incluziunea sociala a tuturor categoriilor vulnerabile.

Obiectivele urmarite prin acest proiect au fost:

  • Imbunatatirea calitatii infrastructurii serviciilor sociale din judetul Mures prin crearea/dezvoltarea unei infrastructuri care sa respecte standardele specifice de calitate privitoare la serviciile sociale acordate persoanelor cu dizabilitati stabilite prin Ordinul ANPH nr.559/2008;
  • Cresterea calitatii vietii persoanelor cu dizabilitati din mediul rezidential prin:
    - implicarea acestora in programe de recuperare si reabilitare medico-psiho-sociala, sub asistenta unui personal de specialitate din diverse domenii (medic, fizioterapeut, kinetoterapeut, psiholog) si cu ajutorul unor echipamente speciale de recuperare moderne;
    - prevenirea si diminuarea consecintelor negative ale institutionalizarii;
  • Recuperarea si reabilitarea medico-psiho-sociala a persoanelor cu dizabilitati institutionalizate in centru sub asistenta unui personal de specialitate din diverse domenii (medic, fizioterapeut, kinetoterapeut, psiholog) si cu ajutorul unor echipamente speciale de recuperare moderne;
  • Crearea unui mediu propice si oferirea de sprijin persoanelor cu dizabilitati de a sustine un control efectiv si responsabil asupra propriei vieti;
  • Oferirea de sprijin activ pentru implicarea persoanelor cu dizabilitati in activitati socio-culturale educative.

Beneficiarii directi ai proiectului au fost un numar de 50 de persoane cu dizabilitati psihice si neuropsihice, posesoare de Certificat de incadrare in grad de handicap eliberate de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap din cadrul DGASPC Mures, transferate in noile spatii de cazare.

Asupra beneficiarilor directi, efecte pozitive ale proiectului sunt noile spatii create prin aceasta extindere care au fost amenajate si dotate corespunzator nevoilor lor. Asistatii centrului beneficiaza de servicii medico-sociale recuperatorii specifice tipului si gradului de handicap pe care il au: servicii de kinetoterapie, fizioterapie, sedinte de relaxare, implicarea lor in activitati de terapie ocupationala, etc.

Beneficiarii indirecti ai proiectului sunt persoanele cu dizabilitati care au ramas institutionalizate in cladirea castel, personalul care desfasoara activitatea in noul centru, familiile beneficiarilor. Cu transferul celor 50 de beneficiari in noile spatii de locuit create s-a redus numarul de beneficiari din cladirea castel, astfel ca numarul beneficiarilor/dormitor a devenit mai mic, crescand astfel nivelul de trai al beneficiarilor care au ramas in vechiul centru. Acest beneficiu este unul temporar, pana la relocarea tuturor beneficiarilor din cladirea castel. Odata cu reducerea numarului beneficiarilor in cladirea castel a Centrului de Recuperare si Reabilitare Neuropsihiatrica Brancovenesti o parte din personal deserveste noua locatie, creandu-se oportunitatea de munca in conditii superioare celor din cladirea castel.

Beneficiarii indirecti sunt si membrii echipei de implementare a proiectului, formata din 4 angajati al solicitantului - DGASPC Mures, pentru care relevanta proiectului a constat in acumularea de cunostinte, aptitudini, competente si o experienta deosebit de utila in activitatea desfasurata in mod curent si, mai ales, in elaborarea ulterioara de noi proiecte.

 

Cooperarea transfrontaliera in asistenta maternala
Katocz Zsuzsanna Marilena - Referent de specialitate DGASPC Satu Mare

 

Obiectivul general al proiectului il reprezinta cunoasterea specificului protectiei copilului din cele doua judete de frontiera (Szabolcs-Szatmar-Bereg Megye si Judetul Satu Mare).

In cadrul acestui proiect au avut loc intalniri de lucru intre echipele de proiect din cadrul celor doua institutii in vederea organizarii activitatilor proiectului, organizarea a doua seminarii a cate 2 zile cu participarea a 70 de specialisti in protectia copilului si a 200 asistenti maternali din cele doua judete (Satu Mare si Szabolcs-Szatmar-Bereg): un seminar organizat la Nyiregyhaza in luna iunie 2011 si un seminar organizat la Satu Mare in luna septembrie 2011. Aceste conferinte sunt urmate de ateliere de lucru pe tematica protectiei copilului in asistenta maternala, vizite la asistenti maternali si la centre de plasament din cele 2 judete.

Institutia noastra a mai dezvoltat in trecut schimburi de experienta intre asistenti maternali din judetul Satu Mare si asistenti maternali din judetul Szabolcs-Szatmar-Bereg, prin acest proiect dorindu-se extinderea colaborarii prin includerea unor elemente specifice ale colaborarii transfrontaliere in domeniul social si anume suprinderea bunelor practici in domeniul asistentei maternale ca un element esential al imbunatatirii modului de lucru de-o

parte si de alta a granitei prin preluarea/asimilarea unor modele comune a caror viabilitate s-a dovedit in timp fie in modul de lucuru din judetul Satu Mare, fie in modul de lucru din judetul Szabolcs-Szatmar-Bereg.

Experienta fiecarui judet in parte in recrutarea, formarea, angajarea si munca cu asistentii maternali poate fi impartasita prin actiuni comune de dezvoltare a resurselor umane pe de-o parte dar si prin promovarea unor modele de buna practica la nivelul zonei transflontaliere ca o conditie a promovarii coeziunii sociale in aceasta zona in favoarea copiilor aflati in situatii de risc.

Proiectul "Cooperare transfrontaliera intre retelele de Asistenta Maternala” Directia Judeteana de Protectia Copilului Nyiregyhaza si DGASPC Satu Mare este finantat prin Programul de Cooperare Transfrontaliera Ungaria-Romania 2007-2013 - Axa prioritara 2. – Intarirea coeziunii sociale si economice a zonei de frontiera Domeniul major de interventie 2.5. – Cooperare intre comunitati - Actiunea 2.5.1. – Actiuni people-to-people.

 

Studiul "Accesul persoanelor cu dizabilitati in institutii si firme”
Asociatia Speromax

 

Asociatia SM SPEROMAX din Alba Iulia este o organizatie neguvernamentala, care are ca misiune cresterea calitatii vietii in randul persoanelor afectate de Scleroza Multipla.

In acest an Asociatia SM SPEROMAX ALBA a realizat studiul la nivelul orasului Alba Iulia privind accesibilitatea institutiilor publice sau firme de interes public (furnizori de gaz si electricitate) pentru persoanele cu dizabilitati. Studiul a fost desfasurat in perioada 25 iunie – 11 septembrie 2012 prin intermediul unor chestionare destinate colectarii informatiilor, care au fost aplicate institutiilor publice, respectiv firme, de catre studentii de sociologie, anul I si II de la Universitatea "1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, aflati in practica la Asociatia SM SPEROMAX ALBA.

In urma analizarii datelor culese a rezultat ca din totalul de 51 de sedii sau puncte de lucru un numar de 40 de sedii au rampa de acces, acest lucru insemnand un

procent de 78,43% si doar 0,87% din angajatii institutiilor/firmelor de interes public sunt persoane cu dizabilitati.

Acest studiu a avut un impact foarte mare asupra mass-mediei locale fiind publicate articole in majoritatea ziarelor locale, realizandu-se si emisiuni radio si tv, special dedicate acestei problematici, si anume cea a lipsei accesibilizarii spatiilor publice. Mai mult decat atat proiectul a fost nominalizat la Gala Persoanelor cu Dizabilitati la sectiunea Promoveaza Abilitatea si asociatia a fost contactata de mai multe organizatii din tara pentru a oferi consultanta despre acest aspect.

Studiul a fost un real succes si pe viitor se doreste extinderea lui la nivel national.


Sociolog Muntean Corina Andreea

Studenta sociologie Turcu Diana

 

Asistenta sociala a persoanelor cu dizabilitati
Lect. univ. dr. Petronela Talpas

 

Cu toate ca, imediat dupa 1990 persoanele cu dizabilitati au fost categoria vulnerabila asupra careia asistenta sociala a intervenit cu masuri de asistenta recuperatorii, in prezent se semnaleaza inca acte discriminatorii si o mare nevoie de specialisti in domeniu.

In zilele noastre medicina si educatia restituie vietii si activitatii sociale un numar imens de persoane cu dizabilitati. Actiunea complexa de recuperare urmareste restabilirea fizica, psihica si sociala a tuturor tipurilor de handicap prin mijloace medicale (chirurgicale, terapie medicamentoasa, etc.), reeducativ – functionale, terapie ocupationala (terapie prin munca), psihoterapie, dezvoltarea activitatii de invatare, dezvoltarea personalitatii, formarea profesionala si integrarea sociala.Aceasta activitate care se desfasoara in institutiile medicale, educative, balneo-climaterice, scoli speciale, scoli profesionale, ateliere protejate etc. este efectuata de o multitudine de specialisti: medici, profesori, psihologi, educatori specializati, asistenti sociali, etc.

Analiza mecanismelor compensarii trebuie sa plece de la clarificarea celor trei notiuni care in practica sunt insuficient diferentiate si uneori se confrunta: recuperarea biologica- medicala, compensarea si recuperarea sociala.

Daca pentru recuperarea biologica se foloseste un sistem de interventii medico-chirurgicale, de terapie complexa, de educatie fizica medicala si protezare, in procesul compensarii trebuie sa primeze activitatea, miscarea organului sau organismului, un activism integral care este conditia esentiala restructurarii fizice, psihice si morale. Desi recuperarea biologica poate produce in timp procesul compensator, in unele cazuri ele se pot

desfasura concomitent, in raport cu natura handicapului si cu unii factori implicati.

Recuperarea relativa a unui brat amputat, de exemplu, poate sa se realizeze printr-o pensa sau o proteza, dar compensarea functiei bratului pierdut este un proces de exercitiu, de invatare, de elaborare a unei noi scheme functionale in biomecanica organismului, un proces de durata, de readaptare si echilibru in conditiile noi.

Daca in recuperarea biologica - medicala un rol predominant il au metodele medicale-chirurgicale, in compensare si in recuperarea sociala, rolul predominant revine procesului invatarii, deci pedagogului, psihologului si tehnicianului (pentru protezarea tehnica si electronica).

Recuperarea sociala implica drept scop final integrarea in viata sociala prin practicarea unei profesiuni si echilibrarea morala a personalitatii. Ea presupune realizarea recuperarii biologice, precum si compensarea functionala si morala a persoanei cu handicap.

In cadrul recuperarii sociale un rol important il are familia, grupul de suport al persoanei cu dizabilitati si nu in ultimul rand serviciile sociale pe care le poate accesa persoana respectiva. Daca in mediul urban exista cateva servicii sociale specializate care pot oferi interventii complexe nu acelasi lucru se poate spune si despre mediul rural.

Accesul diferentiat la servicii sociale creeaza forme de discriminare a persoanelor cu dizabilitati din mediul rural. Cum vom putea spune atunci ca persoanele cu dizabilitati au parte de un tratament egal cu toti semenii lor daca chiar in cadrul aceluiasi grup vulnerabil se fac discriminarii in functie de locul de rezidenta?

 

INFORMARE
MARŞUL PERSOANELOR CU HANDICAP
- CURSA INIMII CETAŢII -
EDIŢIA A V - A
ALBA IULIA, 20 octombrie 2012, ora 11:00

 

Alba Iulia a gazduit in data de 20 octombrie 2012 pentru a cincea oara, "Marsul persoanelor cu handicap – Cursa inimii Cetatii Alba”. Manifestarea ce s-a desfasurat in Piata Cetatii – Parcul Custozza incepand cu ora 11:00 a reunit 500 de persoane cu diverse forme de handicap din Alba Iulia, Galda, Petresti si Sebes, dar si insotitori ai acestora, persoane publice si simpli cetateni care au iesit in strada in semn de solidaritate fata de persoanele cu nevoi speciale de pretutindeni.

Evenimentul a fost organizat de Consiliul Judetean Alba prin Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Alba, impreuna cu Asociatia "Cusset Aiud Exchange” Franta si Societatea de Ajutorare "Diakonia” Alba Iulia, alaturi de organizatiile neguvernamentale din judet.

La finalul marsului, participantii au primit din partea organizatorilor diplome, sepci, dar si plase continand alimente.

"Marsul persoanelor cu handicap – Cursa inimii cetatii Alba” s-a desfasurat sub deviza "Sa mergem impreuna”, iar manifestarea a fost sustinuta si promovata de solista de muzica populara Leontina Farcas.

Traseul marsului a fost parcurs parcurs de toti cei prezenti in numar mare, persoane cu handicap institutionalizate si neinstitutionalizate, organizatori, oficialitati, invitati. Astfel, se doreste promovarea participarii persoanelor cu dizabilitati in viata comunitatii.

"Peste un miliard de persoane din toata lumea traiesc cu o forma de dizabilitate, iar dintre acestea aproape 200 de milioane se confrunta cu mari dificutlati”, se arata intr-un comunicat al Societatii Romane de Medicina Fizica si de Recuperare.

Organizatorii si partenerii acestei actiuni si-au dorit ca locuitorii orasului Alba Iulia si nu numai sa-si manifeste solidaritatea prin prezenta la aceasta manifestare pentru a cunoaste si a fi aproape de persoanele cu nevoi personale.

Evenimentul s-a desfasurat in parteneriat cu Consiliul

Local Alba Iulia, Asociatia "Filantropia Ortodoxa Alba Iulia, Asociatia "Solidaritatea Romana” Franta, Asociatia "Maria Agapia” Aiud, Agentia Judeteana de Plati si Inspectie Sociala Alba, Asociatia "SM Speromax” Alba, Societatea Handicapatilor Neuropsihic "Speranta” Alba Iulia, DSP Alba, AJOFM, CAS Alba, Asociatia Nevazatorilor din Romania Alba – Hunedoara, Societatea Nationala a Handicapatilor Fizici Alba Iulia, Asociatia pentru Consiliere si Asistenta Specializata, Rotary Club Alba Iulia Civitas Solis, Organizatia pentru copii si adulti cu nevoie speciale Sebes – "Trebuie”, Caritas Metropolitan Greco-catolic Blaj, Colegiul National al Asistentilor Sociali – Structura Teritoriala Alba, IŞJ Alba, Asociatia de Ajutorare Alianta Handicapatilor din Romania Aiud.

Scopul acestei actiuni este de a arata ca persoanele cu dizabilitati fac parte integranta din societatea noastra. Atunci cand parcurgi o parte de drum alaturi de persoane cu handicap barierele de comunicare cad si se deschid cai de intelegere a nevoilor si a durerilor acestor oameni, dar si de admiratie pentru curajul dovedit.

Scopul acestei actiuni este acela de a contribui la schimbarea mentalitatilor privind persoanele cu handicap, sa constientizam ca aceste persoane nu sunt diferite de noi majoritatea, ci ca perceptia noastra este gresita. Sunt persoane care pot fi implicate in diverse activitati pe care s-ar putea sa le faca uneori mai bine decat persoanele asa zise "normale”. Trebuie doar sa vrem acest lucru si sa le dam sansa sa ne arate ce pot”, a declarat in conferinta de presa, Valentin Fracea, presedintele Comitetului Judetean de Analiza a Problemelor Persoanelor cu Handicap Alba.

Simbolul actiunii, va fi inima rosie purtata in piept si sapca rosie inscriptionata cu mesajul "Sa mergem impreuna – Cursa inimii cetatii Alba”.


Fracea Valentin Ioan

Lascu Loredana

 

SEMINARUL "MODALITAŢI DE IDENTIFICARE ŞI DEZVOLTARE A OPORTUNITATILOR DE OCUPARE SI METODE DE LUCRU CU PERSOANELE VULNERABILE”

24 Noiembrie 2012 , Alba Iulia

 

La seminar au participat reprezentanti de la 21 organizatii care furnizeaza servicii sociale si de ocupare grupurilor vulnerabile, inclusiv reprezentantii Universitatii "1 Decembrie 1918” Alba Iulia. Organizatiile reprezentate in cadrul seminarului au fost din ambele regiuni care formeaza aria proiectului: Regiunea Centru si Regiunea de Nord-Vest.

In cadrul seminarului au fost prezentate si dezbatute rezultatele a doua studii calitative realizate prin colaborarea unor experti de la Universitatea Bucuresti, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, Universitatea

"Babes-Bolyai”, Universitatea "Lucian Blaga” Sibiu, Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii al Academiei Romane si Universitatea "1 Decembrie 1918” Alba Iulia.

Interventiile participantilor la dezbateri au insistat pe necesitatea unei comunicari tot mai extinse in cadrul retelei si totodata a cresterii impactului proiectului prin diseminarea volumului de studii si cercetari in asa fel incat sa existe o receptare puternica atat in mediul organizatiilor sociale, cat si in cel academic.


(L.M.)

 

Evaluarea si certificarea absolventilor primului program de formare
pentru femei de etnie roma si femei recent intrate in somaj
in cadrul proiectului POSDRU/96/6.2/S/49743:
"Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale
in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii”

 

In luna decembrie 2012 a avut loc incheierea programului de formare profesionala pentru 25 de femei de etnie roma si femei recent intrate in somaj datorita crizei economice, identificate ca fiind persoane vulnerabile si supuse riscului de excluziune sociala. Programul de formare a cuprins 2 cursuri: "Strategii antidiscriminatorii si drepturile omului” si "Notiuni fundamentale de tehnologia informatiei si ale comunicarii”.

Scopul formarii a fost cresterea sanselor ocuparii, recalificarii sau formarii profesionale ulterioare a femeilor de etnie roma sau femeilor recent intrate in somaj datorita crizei economice. Prin metodologia de selectie a fost garantat accesul la formare a femeilor cu acute nevoi de integrare sociala si de formare, chiar si a acelora cu doar cateva clase de scoala.

Cursurile s-au desfasurat la Alba Iulia in perioada 15 septembrie 2012 – 15 decembrie 2012 in fiecare week-end, vineri si sambata si au beneficiat de o prezenta ridicata pe tot parcursul celor trei luni de zile. Trainerii celor doua cursuri, cadre didactice de specialitate de la Universitatea "1 Decembrie 1918” Alba Iulia au reusit prin metodologia interactiva utilizata sa motiveze cursantele pentru a participa si a performa, in asa fel incat la evaluarea finala peste o treime dintre ele au luat note de 10 la ambele cursuri.

In cadrul proiectului va mai avea loc o noua serie de formare pentru femeile roma si femeile recent intrate in somaj incepand cu luna ianuarie 2013.


(L.M.)

 

Opinii ale Beneficiarilor din grupul tinta doi

 

"Sunt foarte multumita de acest program (n.n. cursurile de formare: "Strategii antidiscriminatorii si drepturile omului” si "Tehnologia informatiei si a comunicarii”) ca mi-a oferit sansa sa ma perfectionez fara sa platesc nimic” (Camelia)


"Am invatat foarte multe lucruri pentru a ne cunoaste drepturile” (Elvira)


"Eu nu stiam sa intru nici pe calculator si cu ajutorul acestui curs am reusit sa-mi fac si cont pe facebook” (Gabriela)

 
 

Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Titlul proiectului: "Dezvoltarea de programe de formare specifice pentru cresterea incluziunii sociale in scopul imbunatatirii accesului pe piata muncii"

Editori: Universitatea "1 Decembrie 1918" Alba Iulia

Data publicarii: 24.01.2012


Continutul acestui material nu reprezinta in mod obligatoriu pozitia oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului Romaniei